Transparens ger förtroende och bygger affärer

Som IT- och marknadsansvarig så älskar jag alla molntjänster som poppar upp till höger och vänster. Nya smarta affärsskapande tjänster som snabbt kan adderas till företaget eller kopplas bort om så jag vill. Fördelarna med molntjänsterna är många. En sällan framlyft aspekt är möjligheten som affärsmodellen ger till en i alla avseenden kontrollerad leverans. Av information, funktionalitet och affärsnytta. Med kontroll över leveransen så är det enklare att vara transparent mot omvärlden vilket i sin tur leder till att förtroendet för leverantören snabbare byggs upp.

Inte sällan ser det ut så här.

Vår tjänst har dessa funktioner och ger dig denna nytta. Testa oss och tjänsten gratis en månad, du behöver inte ange något kreditkort. Gå sedan, om du vill, över till medium eller premium tjänsterna. Givetvis behåller du de inställningar du gjort. Om du väljer att betala kostar tjänsten så här mycket per månad. Uppsägningstid har vi ingen. Data får du ut på det här sättet och via detta API. Du kan enkelt koppla ihop denna tjänst med följande tjänster osv osv.

Molntjänsterna har sänkt ribban för att jag skall vilja bli kund och stanna kvar som kund. Hög transparens kring vad jag som potentiell kund är på väg att köpa och från vem jag köper gör att många av mina tvivel och funderingar inför köpet försvinner.

Roligaprylar.se är inte en molntjänst utan en liten e-butik. De är inte störst i världen och har garanterat heller inte de största ekonomiska resurserna. Men hur många andra aktörer med betydligt större muskler vågar gå live med en del av sitt affärsdata?

Det finns en hel del att slipa på i hur roligaprylar.se väljer att visualisera data, vilket data som visas upp och hur den integreras i kundupplevelsen. Det är fortfarande early days men jag tror att de trevande ambitioner som roligaprylar visar upp kommer slipas vidare på av fler aktörer och bli viktigt på något sätt i framtiden.

Bakom de torra siffrorna som sugs in i alla affärssystem finns riktiga produkter, människor och olika former av processer och aktiviteter som rullar på. Dygnet runt. Varför inte visa upp mot omvärlden hur kugghjulen i företaget snurrar – ju mer jag vet om er desto större chans att jag också kanske köper era tjänster/produkter. Informationen puttar mig omedvetet i riktningen mot att bli en ny kund – beslutsstöd på ett helt nytt sätt helt enkelt!

 

Kommunikation - det är något jag jobbar med en hel del på Millnet BI. Att prata, få till kommunicerande texter, få IT-system att prata med andra IT-system och IT-system med människa och tvärtom.